Lafaz Taklik bagi Negeri Kedah

Lafaz taklik bagi negeri Kedah HANYA dalam tulisan JAWI. dan setahu aku tak ada option dalam rumi. (agak-agak kalau muallaf macam mana eh nak baca? mungkin tok kadi tu baca, pengantin tu ikut lah kot kan..)

Bagi bride dari negeri Kedah, pastikan bakal suami masing-masing boleh baca jawi ye. hehe...so for your reference, ni adalah salinan asal lafaz taklik negeri Kedah yang didownload daripada website Majlis Agama Islam Kedah (MAIK). Dalam PDF file, aku dah convert jadi JPEG.

dan dengan baik hatinya, aku siap bagi translation dalam rumi. baik taaakkk???? hehehe.

So, pasni korang bagi kat bakal suami suruh dia praktis. Untung2 kalau tak menggigil depan tok kadi nanti, tok kadi tu tepuk bahu dia, baguiiihhh budak nii..untung bini dia.. lancaq baca jawi. Padahal dia dah hafal. hikhik..


*klik untuk nampak lebih jelas dan nyata*

sumber : MAIK

Terjemahan Dalam Rumi

"Adalah saya (nama suami) dengan ini bertaklik, jika :

(1) Saya tidak berma'syarah yang ma'ruf dengan isteri saya (nama Isteri) sama ada saya meninggalkan di dengan sengaja atau paksaan atau dia meninggalkan saya dengan paksaan selama empat bulan qamariah berturut-turut atau lebih atau;

(2) saya atau wakil saya tidak memberi nafkah kepadanya selama empat bulan berturut-turut atau lebih dan dia tidak disabitkan nusyuz oleh mana-mana mahkamah syariah atau:

(3) saya melakukan sebarang mudharat kepada tubuh badannya, penganiayaan atau lain-lain darar syarie terhadapnya, dan apabila dia mengadu kepada khadi atau hakim syarie dan sabit aduannya disisi khadi atau hakim syarie dan ia memberi kepada khadi atau hakim syarie bagi pihak saya sebanyak sepuluh Ringgit Malaysia atau senilai dengannya maka pada ketika itu tertalaklah dia (nama Isteri) dengan satu talak khuluqi."



* untuk lafaz taklik negeri-negeri lain, boleh rujuk kat sini.

Comments

yer ke nas?hehee kena soh bakal suami praktis neh..heheee
LisaLisut said…
cabaran kepada lelaki.heheh.i like!
cik tie@ibtisam said…
yups~~! betul2.... baru2 ni abg saya kawen, kak ipar sy 2 org kedah.. mmg die da lama tggl jawi.. so, agak merangkak2 la baca... so, para lelaki sekalian yg ingin mencari org kedah, sila2 la baca taklik 2, kalo leh hafal, hafal la skali.. chaiyok~~! bukan ape... untuk org len xmemandang rendah pd kite, lebih2 lg family si perempuan...
dumdum said…
cayalaahh!:) good info,tapi tak mau bagitaw kat tunang yang ada benda ni, saja nak suruh dia praktis balik baca jawi sendiri heee..:) nanti dah nak dekat2 baru bagi!:p
oshinz said…
kalo tergagap.. kebas kejung la kaki tunggu.
Mrs Kecik said…
fariza: yee..kedah ja la JAWI sahaja. negeri lain ada ja option baca rumi. pendek lak tu.

lisa: i like jugak. cumel tgk kegigihan tunang aku membaca jawi. haha..baru dia tau terkial2.

syima: like jugak. hihi..

ibtisam: betul tu. tu kira ok dah ejaan baru. dulu dia bagi ejaan lama. mmg tergeliat nak mengeja. tp ok la..sekali je kan nk baca ni..usaha lebih sikit apa salahnya.

chenta: hahahaha..kejammm.. haha. bagi dia praktis yg jawi tu. jgn bg yg translate rumi tu. pastu check betul tak.

oshin: hahahaha..betul gak tu. dah la nk kena ctrl ayu. kebas pulak tu.
cik senah said…
macih kerana berkongsi.. leh arr chek gempaq en. tunang nnt.. hehe.. sahih gelabah bewak arr diaa.. hehe.. :) - macih ya kecikkk.. :P
Anonymous said…
kalau x silap ada 2 option..rumi & jawi...based on my experience dulu time i kawin in 2007..dekat masjid al-bukhary...at 1st mmg tok kadi acah dulu..dia tya boleh baca jawi x..my hubby jawab boleh tu boleh tp takut slow skit la..hehe..at last di alih text yg jawi tu ada yg dh translate rumi punya kt belakang..hehe..just to share :)
Mrs Kecik said…
cik senah: good luck! ahaha..

anon: saya rasa ikut inisiatif tok kadi kot. sbb maklumat ni based on jabatan agama islam kedah. thanks!
intan said…
rsnya betoi ckp cik anon tuh...tulisan rumi slalu ada kat belakang...tp tok kadi slalu wat xtau ja...xbgtau pengantin pun...sj nk nk bg pengantin gelabah...bila pengantin dh tegagap2 br depa gtau....heheee....

p/s: ur silent reader
AkuDanSiDia said…
hehehe..dah la aku tak reti baca jawi.mampos aku..selalunya tok imam baca kita ikut la yang mana tak pandai baca jawi tu..
Azizi Ya Habib said…
lepas tu ade apa lg.pak imam dia uji..rase ketar la plak nie..kne praktis bnyk nie..
Anonymous said…
taqlik ni tiap2 tahun tak berubah ke? takut hafal penat2 last kuar taqlik baru..hehehe
Anonymous said…
salam...yg pdf punya ada tak? tlg email boleh? nizammusa@gmail.com..

tq
Unknown said…
nak menikah pandai....x kan baca jawi pun x reti
Unknown said…
Blh dpt kan taklik wilayah prsekutuan
Unknown said…
Nk tanya... text taklik di terengganu ada option dalam rumi x?

Popular posts from this blog

bring it on - the hantaran

Birth Story : Episode 3